Energie besparen?

Voor steeds meer huurders zijn de stijgende energiekosten een behoorlijke aanslag op hun maandbudget. Habion heeft zelf geen invloed op de energieprijzen, maar er zijn wel tips om uw energie- en gasverbruik te verminderen. Lees hier onze bespaartips.

Het prijsplafond bij blokverwarming
In december 2022 hebben we onze bewoners in een brief geadviseerd hun voorschot voor energie te verdubbelen. Dit om verrassingen te voorkomen bij de eindafrekening. In hetzelfde bericht zijn bewoners geïnformeerd over de compensatieregelingen die de overheid treft voor bewoners met een individuele gas-en-elektra-aansluiting.

Voor bewoners met blokverwarming was er destijds nog onduidelijkheid over compensatie. Bij blokverwarming worden meerdere huizen verwarmd door dezelfde ketel. Deze huishoudens hebben geen eigen contract. U heeft geen eigen contract als u een voorschot betaalt voor gas, warmte en of stroom via uw servicekosten.

Inmiddels weten we dat bewoners in aanmerking komen voor de tegemoetkoming zodra het tarief dat ze betalen hoger ligt dan het prijsplafond. In dat geval krijgen ze het maximale bedrag uitgekeerd, onafhankelijk van de hoogte van het tarief.

De contracten die Habion zelf heeft afgesloten, daarvan weten we dat het tarief boven het prijsplafond ligt en dus de bewoners in aanmerking komen voor de tegemoetkoming. De woningen die zijn aangesloten op het naastgelegen verzorgingshuis, daar heeft de zorgorganisatie het contract met de energieleverancier. Op die locaties weten we nu nog niet of het tarief boven het prijsplafond uitkomt.

Habion en de zorgorganisaties, oftewel de contracthouders met de energieleveranciers, zijn straks verantwoordelijk voor het doen van een aanvraag bij de Belastingdienst. We verwachten binnen enkele dagen meer duidelijkheid hierover vanuit de overheid.

Op deze pagina van de overheid vindt u de juiste bedragen: Tegemoetkoming hoge energieprijzen voor huishoudens met blokaansluiting bekend | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl

We houden de ontwikkelingen in de gaten. Zodra we meer weten over de precieze uitvoering van de regeling, plaatsen we een update op deze pagina.

Vragen en antwoorden over de stijgende energietarieven
Onderstaand een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden met betrekking tot de stijgende energietarieven.

1. Hoe compenseert de overheid de stijgende energiekosten? En wat merk ik als bewoner hiervan?
De overheid heeft in 2022 de energiebelasting en het btw-tarief verlaagd. Vanaf 1 januari 2023 is er een prijsplafond voor gas en elektra. En een tegemoetkoming op de energierekening van €190,- in de maanden november en december 2022. Voor een deel van het energieverbruik in gas en elektra wordt een maximumprijs berekend. Als u minder dan 1.250 m3 gas verbruikt per jaar dan betaalt u maximaal €1,45 per 1 m3. Voor elektra ligt de grens bij 2.900 Kwh stroom per jaar, dan geldt het tarief van maximaal €0,40 per kWh. Voor alles wat u méér verbruikt, betaalt u het geldende tarief van uw contract van dat moment.

Heeft u een eigen energiecontract voor zowel gas als elektra? Of bent u aangesloten op warmtenet? Het prijsplafond en de tegemoetkoming worden automatisch toegepast door uw eigen energieleverancier.
Heeft u niet een eigen energiecontract voor gas of elektra? De overheid zoekt nog naar een oplossing om u te laten profiteren van het prijsplafond (een maximumprijs voor elektra) per 1 januari 2023. Mocht er meer duidelijkheid zijn vanuit de overheid, dan zullen we u daarover zo snel mogelijk informeren. U hoort dit van uw vastgoedmanager.

Heeft uw huurwoning geen individuele elektra- aansluiting? Dan is deze aangesloten op een collectieve elektravoorziening en is het nog niet zeker of u in aanmerking komt voor de compensatie van 190 euro voor de maanden november en december. Dat komt omdat, volgens de overheid, niet is vast te stellen of en hoeveel huishoudens er achter een collectieve elektra-aansluiting zitten. Mocht er meer duidelijkheid zijn vanuit de overheid, dan zullen we u daarover zo snel mogelijk informeren. U hoort dit van uw vastgoedmanager.

Voor actuele informatie wijzen wij u graag op de website: Hoe krijg ik de € 190 korting op mijn energierekening in november en december? | Rijksoverheid.nl

2. Klopt het dat ook gemeenten tegemoetkomen in de energiekosten?
Ja dat klopt. Heeft u een laag inkomen? Dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een energietoeslag van €1.300,- . Uw gemeente probeert die zoveel mogelijk automatisch aan u uit te betalen. Als u denkt dat u recht heeft op zo’n toeslag en deze nog niet heeft ontvangen, neem dan contact op met uw gemeente. Veel informatie over de gemeentelijke toeslag is te vinden op deze website: www.geldfit.nl/gids/energie. Op deze website kunt u per gemeente zien wat de regeling inhoudt, wat de voorwaarden zijn en hoe u deze regeling kunt aanvragen. Bij de meeste gemeenten geldt dat de aanvraag voor eind december 2022 binnen moet zijn. Dus wacht niet te lang. Veel gemeenten hebben ook nog andere tegemoetkomingen en regelingen voor de hoge energiekosten en bieden ook hulp voor huishoudens met financiële problemen. Vraag ernaar bij uw gemeente.

3. Komt u in de financiële problemen?
Neem contact met ons op als u in de financiële problemen denkt te komen. Onze incasso medewerkers kijken dan wat we voor u kunnen doen. Zolang u in contact met ons blijft zullen we u nooit zomaar uw woning uitzetten als u de huur niet meer kan betalen. De gemeente Rotterdam maakte een overzicht van alle hulp die zij aanbieden. Op de pagina  rondkomen bij schulden leest u wat de gemeente Rotterdam nog meer voor u kan doen bij financiële problemen.

4. En verder

Bekijk hier wat we doen aan verduurzaming

Daarnaast zijn er nog veel meer bespaartips te vinden op het internet, bijvoorbeeld hier: www.geldfit.nl/thema/energie-besparen-tips 

Of bekijk de website van Milieu Centraal: Jouw energierekening uitgelegd en prijsplafond | Milieu Centraal

Kijk op de website van de Woonbond voor informatie over onder andere de energiecompensatie: Energieprijscompensatie: dit is wat we weten | woonbond.nl

Bezoek ons

Minervaplein 1
3054 SK Rotterdam

Postbus 35030
3005 DA Rotterdam

Openingstijden

Ons kantoor aan het Minervaplein in Rotterdam is dagelijks te bezoeken.

Openingstijden
Ma – Vr: 8.30 uur – 12.30 uur

 

Contact

Voor storingen en reparatieverzoeken
storingenhabion@jurriens.nl
T. 088 0301437

Voor huur- en woonzaken
woonservice@habion.nl
T. 010 4228060
(ma t/m vrij van 8.30 uur tot 12.30 uur)

Bouwvereniging/Stichting Onze Woning (KvK 24107608) is per 1 januari 2021 opgegaan in Stichting Habion. Alle contractuele verplichtingen van en/of met Onze Woning gaan van rechtswege vanaf die datum over op Stichting Habion (KvK 30038801).